Tesla Motors - článek fanouška v ráji

V tomto článku se Vám stručně pokusím popsat jednu svou služební cestu…

Proč? Zkrátka protože si myslím, že má práce je zajímavá a na téhle konkrétní cestě mířím za mým
nejoblíbenějším zákazníkem naší firmy - společností Tesla Motors. Ta vyvíjí a vyrábí nejpokročilejší elektromobily na Zemi, takže se na ni velice těším.

Je to má druhá cesta za touto firmou sídlící v Kalifornii, ve městě Fremont, ležící u stejného zálivu jako San Francisko. Zákazník mne již zná, a i přestože onu konkrétní plánovanou činnost by mohl udělat kdokoliv, včetně kolegů z místní pobočky, vyžádali si jmenovitě přímo mne.
Koho by to nepotěšilo?

Krajina ve Freemontu nedaleko továrny Tesla
V oblasti nazývané také Silicon Valley sídlí většinou počítačové firmy a Tesla je tam shodou okolností taky. Pěkně je to natočeno v Megafactories od National Geographic. Ten v něm Teslu zachytil v úplných začátcích. V době přerodu z garážové firmy, kdy Tesla koupila chátrající objekt velké továrny, vlastněný dříve Toyotou a General Motors. Původní vlastníci ji chtěli využívat jako montovnu z dovezených dílů s výrobní 500 000 aut ročně. Tesla stále takových čísel zatím nedosahuje a ze začátku, po vybavení první výrobní linkou se prostor jevil tak obrovský, že si mohli dovolit zařídit testovací dráhu uvnitř haly. Nyní je prostor využitý zcela a rozšiřování probíhá hlavně optimalizací uspořádání, zrychlováním výrobní linky a případně i jinak.

Zajímá Vás co vlastně dělá naše firma a co je moje práce? Můžete si to přečíst tady.

Už když poprvé ve firmě proběhla informace o tom, že Tesla je naším zákazníkem, tak jsem neváhal a jako její správný fanoušek jsem se okamžitě přihlásil o to, abych tuto zakázku dostal já. Měl jsem štěstí že se tak stalo a oživování Tesly jsem dostal do péče.

Shodou okolností jsem nemohl přijet na prvotní instalaci u zákazníka, ale díky tzv. dvěma otevřeným bodům (nedořešené věci), jsem se do Tesly dostal na týden právě minulý rok. Bylo to ještě před oficiálním představením výrobní verze Modelu X a já měl možnost si předvýrobní prototyp prohlédnout zblízka a posadit se dovnitř. Jediný rozdíl oproti ve finále představené výrobní verzi byl přední ovál „jako chladiče“ ve stylu původního Modelu S, který ve finále na Modelu X nikdy nebyl a i z Modelu S jej konečně dali pryč. Na malém ovále za hlavní výrobní halou mě dokonce svezli v Modelu S - v tom konkrétním voze, který poprvé zvládl zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,8 sekund. Tento kus měl vzadu označení jen P85 i když uvnitř už byla 90kWh baterie. Teslami mě vezli i na oběd, na který mě pozvali.

Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tesla_auto_bots.jpg

Samotná továrna ve Fremontu má hi-tech prostředí a zároveň příjemné zázemí pro lidi. Kdokoliv ze zaměstnanců může jíst zadarmo cokoliv ze širokého výběru snídaňových směsí dostupných 24 hodin denně. K těm je možné kromě kravského mléka zvolit také mléko sójové nebo mandlové. Obědy zadarmo nejsou, ale jsou výborné a je možné se najíst opravdu i zdravě. Vzhledem k tomu, že se snaží o nulový odpad, mají všechny jednoúčelové talířky z papíru a příbory z bio-plastu, takže je vše kompostovatelné.

Hlavní a nejznámější postava stojící za automobilkou a její momentální generální ředitel - Elon Musk má zájem na tom, aby byla firma vzorem jak má moderní automobilka vypadat. Uvnitř je to docela podívaná a tak Tesla dokonce nabízí komentované prohlídky, kdy jsou zájemci posazení do vláčku a provezeni fabrikou. O prohlídky je stejný zájem jako o pevnost Alcatraz v nedalekém zálivu. Vzhledem k faktu, že se bez rezervace v předstihu jednoho měsíce na prohlídku nešlo dostat, mě po práci, místní kolega továrnou provedl včetně míst, kde vláček nejezdí.


Takto to vypadá v kopcích za továrnou ve Fremontu :)
Tento zákazník pro mě ani není práce a u lidí, se kterými jsem se tam setkal, je vidět podobný zápal pro věc. Povídali mi o tom, jak když v začátcích oživovali první linku, tak reálně hrozilo, že to nestihnout i z toho důvodu, že jim dodavatelé posílali přesně opačný typ lidí. Pro některé manažery to byla očividně jen malá nevýznamná firma. Tehdy tak málo významná, jménem i objemem výroby, že tam prý ani neposílali B nebo C-tým, ale údajně většinou D-tým -> lidi nezkušené a bez motivace udělat svou práci dobře a včas.
Jsem rád, že se snad i díky mé maličkosti se naší firmě podařilo ukázat, že pro nás Tesla význam má.

Žádné komentáře:

Okomentovat